Jedno z narzędzi Google pod nazwą Merchant Center umożliwia dotarcie ze swoimi produktami wyświetlając informacje o nich w przestrzeni Google całkowicie bezpłatnie.

Aby rozpocząć bezpłatną promocję swoich produktów w różnych usługach Google należy w pierwszej kolejności skonfigurować konto Google Merchant Center , a następnie wybrać jeden z kilku programów rozwoju. Wśród nich są znane powszechnie reklamy produktowe, które można realizować za pośrednictwem integracji Merchant Center, gdzie przesyłamy dane produktów oraz Google Ads, w którym tworzymy kampanie produktowe.

Wśród programów są również aktywności związane z promocjami, ocenami produktów, opiniami konsumenckimi, czy lokalnymi informacjami o produkcie. Te dwa ostatnie są darmowymi programami umożliwiającym zautomatyzowanie zbierania opinii o produktach oraz pokazywanie lokalnego asortymentu produktów w sklepach stacjonarnych bez potrzeby tworzenia płatnych kampanii reklamowych. Warto poświęcić czas i zapoznać się z możliwościami każdego programu.

Zrzut ekranu z narzędzia Google Merchant Center z widokiem na dostępne programy rozwoju

Skupmy się na programie o nazwie Bezpłatne informacje o produkcie. To właśnie on umożliwia bezpłatne wyświetlanie i sprzedawanie produktów w przestrzeni Google w Karcie Zakupy Google, bezpośrednio w wynikach wyszukiwania Google oraz w grafice Google (images.google.com).

W pierwszej kolejności należy przygotować i przesłać plik danych z produktami. W pliku ze standardowymi informacjami o produkcie wymagane są następujące atrybuty produktów: identyfikator produktu w sklepie, nazwa, link do produktu na stronie, link do zdjęcia produktu oraz jego cena. Następnie należy dodać informację odnośnie opcji dostawy oraz uzupełnić podstawowe dane o firmie (adres firmy, numer telefony, witryna). W jednym z kroków będzie wymagane również podanie linku do podstrony ze szczegółami informacji o zasadach dostawy oraz zwrotów produktów.

Istnieje możliwość automatycznego stworzenia pliku danych produktów, ale wymagane są poprawnie wdrożone uporządkowane znaczniki danych strukturalnych dla produktów na stronie. Aby zweryfikować obecność i poprawność wdrożonych danych strukturalnych dla produktów należy  zeskanować stronę narzędziem do testowania wyników z elementami rozszerzającymi wklejając adres URL strony jednego ze swoich produktów. Bezpośredni link do narzędzia – https://search.google.com/test/rich-results

Zrzut ekranu pokazujący statystyki wyświetlanych produktów w wyszukiwarce Google w ramach programu Bezpłatne informacje

Jeśli jeszcze nie skorzystaliście z możliwości bezpłatnej promocji produktów w Google dla własnych biznesów lub biznesów swoich klientów, to jak najszybciej nadrabiajcie zaległości i wpiszcie to działanie na TO-DO listę w najbliższym okresie.