Często otrzymuje pytania dotyczące możliwości researchu materiałów reklamowych konkurencji. Sam powtarzam, że research takich materiałów jest kluczowym elementem tworzenia koncepcji czy harmonogramu aktywności reklamowej. Należy sprawdzić jakie kreacje, działania i na jaką skalę prowadzi nasza najbliższa konkurencja.

Część klientów wpada na skuteczny i najprostszy sposób, czyli podgląd aktualnych kreacji reklamowych poprzez odwiedzenie strony internetowej i tym samym wpadnięcie na listy retargetingowe swojej konkurencji. Reklamy retargetingowe można zaobserwować zarówno na Facebooku/Instagramie (jeśli konkurencja ma zainstalowany Pixel na swojej stronie i aktywną kampanie retargetingową w social media), jak i na odwiedzanych przez nas portalach (np. poprzez aktywne kampanie w Google Ads na portalach należących do sieci reklamowej Google). Po pierwsze takie podejście wymaga od nas wstrzymania działania oprogramowania blokującego reklamy typu AdBlock. Po drugie nasza konkurencja musi mieć aktywne kampanie retargetingowe. Po trzecie tym sposobem zobaczymy tylko retargetingowe kreacje reklamowe. I po czwarte to podejście nie umożliwia przejrzenia historycznie wykorzystywanych kreacji reklamowych.

Na rynku istnieje wiele narzędzi pozwalających na research konkurencji i analizę wykorzystywanych słów kluczowych i tekstowych kreacji reklamowych. Od zagranicznych, takich jak Similarweb, Ahrefs, po polskie rozwiązania, takie jak Senuto, czy Semstorm. Zdecydowanie brakuje narzędzi umożliwiających sięganie do graficznych kreacji reklamowych stąd wybór w tym obszarze jest mocno ograniczony i właśnie na tym obszarze postanowiłem się skupić.

Widok podglądu reklam tekstowych w narzędziu Semstorm

Pierwszym sposobem na przejrzenie graficznych kreacji reklamowych wykorzystywanych w social media jest Facebook Ads Library, czyli biblioteka reklam. Minusem tego rozwiązania jest przeglądanie tylko aktywnych reklam bez spojrzenia wstecz na kreacje historyczne. Niewątpliwie plusem jest możliwość ich sprawdzenia dla każdego profilu, a więc nawet dla mniejszych podmiotów, co jest ważne przy analizie aktywności reklamowej lokalnej konkurencji.

Facebook Ads Library

Kolejnym sposobem jest wykorzystanie narzędzia SEMRUSH. Poprzez wskazanie adresu URL w sekcji Advertising można zobaczyć kreacje reklamowe, które kierowały do wskazanego adresu URL. Za pomocą tego narzędzia zobaczymy nie tylko kreacje graficzne, ale również reklamy tekstowe i  wykorzystywane w nich słowa kluczowe, pozycje na te słowa, a także szacowany ruch i koszt pozyskania tego ruchu. Bardzo rozbudowane narzędzie pozwalające sięgać do danych historycznych, jednak może zabraknąć w nim danych dla mniejszych podmiotów.

Podgląd graficznych kreacji reklamowych w narzędziu Semrush

Kolejnym narzędziem jest potężne narzędzie od Oracle pod nazwą MOAT. Narzędzie pozwala na wyciągnięcie displayowych kreacji reklamowych, ale głównie dla większych podmiotów. W momencie pisania tego artykułu możliwość researchu dostępna była za pośrednictwem Moat Ad Search bezpłatnie z poziomu strony głównej (bez potrzeby logowania). Wyszukiwanie odbywa się poprzez wskazanie nazwy brandu.

Podgląd reklam graficznych w narzędziu MOAT
Moat Ad Search

W przypadku, gdy na bieżąco chcemy monitorować aktywności reklamowe naszej konkurencji możemy skorzystać z narzędzi monitorujących. Takie  rozwiązanie oferuje m.in. AdReport, który jest stałym systemem monitoringu reklamy display, mailing i video. Narzędzie wskazuje na jakich stronach była emitowana kampania, ile trwała, a także pozwala na pobranie kreacji, estymacje wydatków kampanii oraz sięganie do danych historycznych.