Co to jest Google Discover i dlaczego warto tam być?

Google Discover to usługa wprowadzona w 2018 roku, która jest wysoce  spersonalizowanym i automatycznie generowanym kanałem prezentującym użytkownikom artykuły ściśle dopasowane do ich zainteresowań. Dopasowanie  odbywa się na podstawie wielu sygnałów, takich jak m.in. historia wyszukiwania w wyszukiwarce, aktywność we wszystkich usługach Google, historia lokalizacji, czy tematy, które odbiorca obserwuje. Obecnie w naszym kraju usługa jest dostępna tylko na urządzeniach mobilnych w aplikacji Google.

Dlaczego warto? Przede wszystkim z uwagi na, to że Google Discover, to solidne źródło ruchu na stronie. Z racji, że usługa Discover dopasowuje prezentowane treści ściśle do zainteresowań użytkownika jest to również bardzo zaangażowany ruch. Ostatnio na jednej z grup tematycznych seowcy jeden z członków tej grupy, zapytał o pomoc w zidentyfikowaniu źródła gwałtownego wzrostu ruchu na swoim blogu. Ruch na stronie wzrósł z 200 wejść miesięcznie do 2 000 wejść dziennie. Jak się okazało ruch pochodził z usługi Google Discover (widoczny w Google Analytics jako ruch androidwebview). Ruch na stronie pozyskiwany za pośrednictwem Google Discover można sprawdzić w Google Search Console w raporcie Skuteczność > Discover.

Zrzut ekranu prezentujący dyskusje na zamkniętej grupie branżowej związany ze wzrostem ruchu po pojawieniu się artykułu w usłudze Discover

Przygotowanie strony do wejścia do usługi Discover daje korzyści na wielu płaszczyznach. Nasza praca nad optymalizacją strony zaprocentuje również większą widocznością w bezpłatnych wynikach organicznych nawet w przypadku, gdy nie dostaniemy się do usługi Discover. A gdy już się do niej dostaniemy, to oprócz znacznego wzrostu ruchu możemy liczyć na inne wymierne korzyści, takie jak częstsze indeksowanie naszej strony przez roboty Google, z którym obecnie są spore problemy.

Jak znaleźć się w usługach Google Discover?

Mit, który należy obalić to stwierdzenie, że należy mieć dobrą reputację domeny i być wysoko w wynikach wyszukiwania, żeby być widocznym w usłudze Google Discover. Otóż nie. Google Discover to usługa, która bazuje na zainteresowaniach użytkowników i nie pracuje na poziomie rankingu związanego ze słowami kluczowymi. Treści, które trafiają do Google Discover nie muszą znajdować się wysoko w rankingu i skupiać się na generowaniu ruchu w sieci wyszukiwania.

Posłużę się przykładem z własnego podwórka. W tym przypadku rezultatem jest pojawienie się jednego z artykułów strony w Google News, która często jest bardziej wymagająca od usługi Discover.

Widoczność domeny małej strony z sekcją blogową poruszająca tematy społeczne. Narzędzie: senuto.com
Google News jako jeden z kanałów generujących ruch na stronie pomimo niskiej widoczności domeny w wynikach wyszukiwania Google. Narzędzie: senuto.com

Nie bez powodu zahaczyłem o usługę Google News. Obie usługi Google bazują na treściach. To jasne, że należy pisać jakościowe, wyczerpujące, aktualne i wartościowe artykuły dla użytkownika. Jednak każda ta usługa to inny rodzaj treści.

Nie należy mieszać różnych rodzajów treści. Musi nastąpić wyraźny ich podział, który wynika z istotnych różnic miedzy typami treści, a także ze względu na ich tematykę.

Istotne różnice miedzy usługą Discover, a News

Usługa News, z pewnością wymaga dużo więcej zaangażowania i konsekwentnej pracy, a co za tym idzie często wyższych budżetów.

Google News bazuje na danych zbiorczych, bez personalizacji. Google wybiera treści spośród zrzeszonych w usłudze serwisów, które pokazują wydarzenia, trendy lokalne i światowe wybierając najświeższe treści. Google News zaspokaja potrzeby informacji najświeższych.

Z kolei w usłudze Discover prym wiodą treści evergreen, czyli treści ponadczasowe i wiecznie żywe, które w odróżnieniu od newsów mają potencjał do generowania ruchu w dłuższym okresie czasu. Treści evergreen, to najczęściej poradniki, recenzje, FAQ, case studies, instrukcje lub słowniki. Usługa Discover ma podpowiadać treści, które z największym prawdopodobieństwem mogą zainteresować użytkownika na bazie dotychczasowych sygnałów z innych usług Google.

Tutaj wracamy do wspomnianego wyżej podziału treści. Google News i Google Discover to jasny podział treści. Tak więc aktualności w naszym serwisie powinny występować odrębnie z artykułami poradnikowymi i innymi treściami. Powinny być również inaczej przygotowane i opisywane na stronie. W wielu przypadkach korzystniejsze wydaje się nawet postawienie oddzielnej strony newsowej na nowej subdomenie, np. news.nasza-domena.pl.

Podział odnosi się również do konsekwencji w tematyce generowanych treści w ramach naszej strony. Powinniśmy zadbać o autorytet naszej strony w konkretnej kategorii. Publikując treści na różne tematy rozmywamy ten autorytet. Jeśli koniecznie chcemy budować treści nie ograniczając się do konkretnej tematyki, to możemy to robić dbając o sensowny i klarowny podział tych treści na stronie, ale będzie trudniej.

Wymaganie contentowe

Publikowana treść powinna być zgodna z wytycznymi Google i nie zawierać przekleństw oraz wulgaryzmów, nie nawoływać do nękania, nienawiści, terroryzmu, groźby, czy przemocy. Do tego nie może mieć charakteru seksualnego, być związana z erotyką, czy pornografią. Treści nie mogą być prowokacyjne, kontrowersyjne, czy być manipulacją, jak np. fake newsy. Na powyższe aspekty należy zwrócić szczególną uwagę podczas, gdy na naszej stronie włączona została możliwość komentowania, czyli wszelaki User-Generated Content. Niestety wytyczne  obejmują również ten rodzaj contentu, a więc konieczna jest redakcja tych treści. Publikowane treści powinny być wolne od błędów pisowni, gramatycznych, ortograficznych i językowych. 

W przypadku obydwu usług warto pracować z wcześniejszymi artykułami i wpisami. Warto rozważyć aktualizacje dotychczasowych artykułów niż tworzyć nowe na ten sam lub podobny temat. Z tego względu warto na stronie posługiwać się datą ostatniej aktualizacji zamiast daty publikacji. Wielu specjalistów SEO potwierdza, że często odświeżane treści to bardzo skuteczna taktyka na dobre SEO i poprawę rankingu, ale też szansa na pojawienie się w takich usługach jak Google Discover.

Jak wspominałem wyżej podczas generowania treści skupiamy się na odbiorcy artykułu – odnajdujemy ich intencję i staramy się ją spełnić. Porzucamy myślenie o koniecznym i odpowiednim nasyceniu artykułu słowami kluczowymi.

Należy zadbać o to, żeby strona w oczach Google była bardziej wiarygodna. Miała jawnie przypisanego autora, datę publikacji lub datę ostatniej aktualizacji artykułów. Spis autorów artykułu uwiarygadniają linki do stron autorów lub linki do ich profili społecznościowych czy dane kontaktowe. Powinniśmy zdecydowanie ograniczyć reklamy, wyskakujące okienka i reklamy pełnoekranowe. Obecnie obszar wiarygodności zyskuje coraz więcej na znaczeniu. O wiarygodności wiele mówi zbiór zasad i wytycznych E-A-T. Google premiuje witryny które wykazują wiedzę, autorytatywność i wiarygodność. Jeśli chcesz zapoznać się z wynikami testu wiarygodności stron oraz sprawdzić korelację wiarygodności z pozycjami w wyszukiwarce, to zapraszam https://platekmichal.pl/moje-testy/

Warto wiedzieć, że w bloczku usługi Google News wyświetlany jest tytuł redakcyjny, a nie meta tytuł strony artykułu. Tak więc w tradycyjnych bezpłatnych wynikach wyszukiwania warto uwzględnić wystąpienie słowa kluczowego, a tutaj warto postawić na odpowiedni CTA, który zachęci do kliknięcia w artykuł. Tytuł redakcyjny powinien być dłuższy niż 22 słowa, ale zawierać max. 110 znaków i nie zawierać dat, liczb, godzin, imion i nazwisk autorów.

Wymagania techniczne

Bezdyskusyjnie najważniejszym technicznym aspektem jest optymalizacja strony pod urządzenia mobile. Strona musi być mobile-friendly, dlatego że usługa Discover to kanał tylko na urządzenia mobilne. Strona powinna być responsywna i szybko działać. Warto rozważyć również wersję strony w technologii AMP. Dla usługi Google News musi istnieć wersja strony w AMP, dlatego że w tej usłudze na tę chwilę nie ma innych typów strony niż AMP.

Google toleruje tylko i wyłącznie język HTML i kodowanie UTF-8 bez elementów JavaScript odpowiedzialnych za „manipulację” tekstem na front-endzie strony. Ma to szczególne znaczenie dla obu usług. Treść ma być więc unikalna, bez maskowania i pokazywania jej części oraz mechanizmów pokaż/ukryj. Strona z artykułem, który ma dostać się do usług Discover czy News musi być kanoniczna i zwracać kod odpowiedzi HTTP o wartości 200. Strona z artykułem nie może być duplikatem treści w ramach naszego serwisu, a jeśli jest należy zadbać o odpowiednie linki kanoniczne. Najlepiej, gdy w adresie URL strony artykułu, jeśli to możliwe nie znajdują się żadne parametry.

Sprawdzenia wymagają również kwestie związane z blokowaniem najważniejszych dla tych usług zasobów wewnętrznych naszego artykułu, jak np. zdjęcia, które mogą być zablokowane przez plik robots.txt, ustawienia platformy lub zainstalowane wtyczki. Publikowane zdjęcia powinny być wysokiej rozdzielczości minimum 1200 pikseli, bo takie są zalecane przez Google i poprawnie wyświetlane w usłudze Discover. Najlepiej w formacie 16:9, 4:3 lub 1:1. Google zaleca żeby obrazy były włączone za pomocą metatagu max-image-preview:large za pośrednictwem tagu robots lub AMP, co jest ważne nie tylko z perspektywy Google Discover czy News, a w ogóle dla dobra SEO naszych obrazów na stronie.

Kolejnym zalecanym elementem jest użycie znaczników Schema.org, które umożliwiają łatwiejsze zrozumienie struktury kodu źródłowego naszej strony przez Google. Schema.org pomagają robotom Google identyfikować poszczególne ważne elementy i składowe kodu źródłowego stron. Warto tutaj skorzystać ze znaczników z kategorii Article w celu opisania swojego contentu. Google Discover bierze pod uwagę również metatagi Open Graph, tak więc warto wziąć pod uwagę również ich użycie.

W przypadku usługi Google News należy dodatkowo stworzyć dedykowaną mapę witryn dla artykułów newsowych. Do dedykowanej mapy witryny pod Google News należy dołączyć tylko te artykuły, które zostały opublikowane w ciągu ostatnich 2 dni. Mapa witryn dla usługi News powinna być opublikowana w katalogu zawierającym artykuły, a następnie przesłana do narzędzia Search Console. Dla usługi News mapa witryn musi zawierać kod języka artykułu oraz datę jego publikacji. Rekomendowane jest użycie pełnej daty wraz z godziną i minutą publikacji ze wskazaniem poprawnej strefy czasowej. Więcej o mapach witryn dla Google News można znaleźć pod tym adresem https://developers.google.com/search/docs/advanced/sitemaps/news-sitemap

Dla usługi Google News pozostaje zgłoszenie się do centrum Wydawców Google w celu wyrażenia chęci publikacji swoich treści w aplikacji Google News oraz w serwisie news.google.com, jak również w bloczku Top News bezpośrednio w wynikach wyszukiwania. Centrum Wydawców Google znajduje się pod adresem https://publishercenter.google.com/publications

Podsumowując:

  1. Zadbaj o zwiększenie wiarygodności Twojej strony (poczytaj o E-A-T)
  2. Pisz przede wszystkim dla użytkownika, porzuć myślenie o optymalizacji pod SEO i nasyceniu słowami kluczowymi, kieruj na tematy
  3. Postaraj się przewidzieć zamiar wyszukiwania użytkownika już na etapie tworzenia treści i weź pod uwagę intencję wyszukiwania
  4. Zadbaj o autorytet strony w konkretnej  tematyce, bądź kompleksowy w danej dziedzinie i staraj się pokryć potrzebę wiedzy w tym obszarze kompleksowo
  5. Zadbaj o jasny podział rodzajów i tematyki treści w swoim serwisie
  6. Aktualizuj swoje poprzednio publikowane treści
  7. Zadbaj o zasoby wewnętrzne, wyeliminuj problemy z indeksacja i ich dostępnością
  8. Bezsprzecznie musisz mieć stronę mobile-friendly, pomyśl także o wersji AMP serwisu
  9. Zadbaj o wysoką rozdzielczość publikowanych zdjęć
  10. Wzbogać stronę o uzycie meta tagów Open Graph i wzbogać kod źródłowy strony o wystąpienia danych rozszerzonych (schema.org)