Po raz kolejny zdecydowałem się poruszyć temat linków przychodzących, ponieważ obok optymalizacji i contentu są najważniejszym obszarem działań związanych z pozycjonowaniem strony. W dalszej części tego artykułu przedstawię moim zdaniem najważniejsze cechy linków oraz domen, z których pochodzą. Cechy te mają istotny wpływ na jakość profilu linków przychodzących i jego potencjał w budowaniu widoczności domeny w wynikach wyszukiwania Google.

Najważniejsze moim zdaniem cechy i właściwości backlinków, to:

  1. Odpowiednie atrybuty rel (relations) jako sugestia dla Google dotycząca zaufania. Linki z atrybutem rel=”nofollow” nie przekazują reputacji.Domyślnie linki przekazują reputację i „moc” SEO i nie potrzebują tego atrybutu. Jeśli jednak będzie on towarzyszył naszym backlinkom to najlepiej, gdy będzie miał wartość „dofollow”.
  2. Poprawna optymalizacja linków poprzez odpowiednio dobrane anchor text dla linków tekstowych, czy  atrybuty ALT dla linków graficznych, a także odpowiednie ich umiejscowienie. Najbardziej wartościowe linki są linkami z treści artykułów. Warto pamiętać o tym, że swiadoma optymalizacja contentowa powinna być przeprowadzona na podstawie strategii fraz kluczowych.
  3. Linkowanie głębokie, czyli ang. deep links, które jest ważne z perspektywy przepływu reputacji na naszej stronie. Linkowanie głębokie jest szczególnie ważne w obszarze linkowania wewnętrznego i kontrolowania przepływu reputacji wewnątrz naszego serwisu.
  4. Wiek linku, czyli czas jego publikacji w serwisie, z którego pochodzi jest ważnym czynnikiem w oczach Google, a tutaj jak z winem, im starsze tym lepsze. Przyjmijmy, że o linku z historią możemy mówić, gdy czas od jego publikacji to co najmniej 12 miesięcy. Z tym zagadnieniem powiąże termin ważności, czy przydatności pozyskiwanego linku. Wydawcy często usuwają artykuły, a wraz z nimi linki, które im towarzyszą. Warto pozyskiwać linki w publikacjach bezterminowych.
  5. Ważnym czynnikiem jest linkowanie wewnętrzne prowadzące do artykułu, w którym znajduje się link do naszego serwisu. Im więcej takich linków tym większa reputacja trafi do naszego serwisu. Linkowanie wewnętrzne pozwala przyspieszyć indeksację artykułu, ale również nie pozwala „zginąć” naszemu backlinkowi i artykułowi jemu towarzyszącemu w dużych serwisach. Warto weryfikować czy artykuł, w którym znajduje się link do naszego serwisu jest zaindeksowany w wyszukiwarce Google. Tylko link, o którego istnieniu wie Google ma realną wartość dla naszego serwisu (do tego celu polecam wykorzystać komendę „site” w wyszukiwarce Google).

Jednak bez względu na powyżej wymienione cechy i właściwości linków przychodzących najważniejsze jest to by były one po prostu aktywne, czyli były poprawne i prowadzące do istniejących zasobów na naszej stronie.

A z jakich domen linki będą dla nas najbardziej wartościowe?  Co musimy wziąć pod uwagę przy wyborze domeny?

  1. Przede wszystkim jakość domeny, czyli różnorodne odpowiadające za jakość parametry udostępniane przez najpopularniejsze narzędzia do analizy pod kątem SEO, takie jak np. MOZ, Majestic, Ahrefs. Często do tych parametrów można mieć wgląd poprzez serwisy content marketingowe, jak np. Whitepress. Patrz zrzut ekranu nr 1.
Zrzut ekranu nr 1. Widok panelu wyboru portali w narzędziu Whitepress

2. Tematyczność serwisu powinna być zgodna z tematyką naszej strony, a w ostateczności dział lub kategoria, która jest zgodna z naszą tematyką serwisu. Google zwraca uwagę na tematyczność linków. Linki tematyczne to wyższa skuteczność linkowania.

3. Zaawansowane zależności, a wśród nich jeden z najważniejszych, który stanowi o jakości serwisu, czyli stosunek linków przychodzących, do linków wychodzących, a ilość zaindeksowanych podstron w ramach serwisu, z którego chcemy pozyskać link. Takie zależności potrafią nam wiele powiedzieć o jakości tego serwisu. Nie tylko zaawansowane narzędzia do analizy SEO dysponują takimi wskaźnikami. Serwis content marketingowy Linkhouse udostępnia, takie informacje jak, np. gęstość linków wychodzących, czy ratio domen in/out. Patrz zrzut ekranu nr 2.

Zrzut ekranu nr 2. Widok filtrów domen z oferty narzędzia Linkhouse. Na zrzucie ekranu widać liczne parametry strony oraz możliwość odfiltrowania domen po ich stabilności.

4. Historia samej domeny, wiek strony i jej typ. Warto prześledzić wszystko powyższe zależności i metryki jakościowe i ustalić, czy oby na pewno strona nie jest „wyeksploatowanym” zapleczem, farmą linków dla innej lub innych stron lub co gorsza siecią PBN (private blog networks), np. naszej konkurencji.

5. Stabilność domeny to oprócz powyżej opisanych metryk jakości oraz wartości które przyjmują opisywane zależności jest równie ważnym czynnikiem. Taki czynnik uwzględnia panel wspomnianego wcześniej narzędzia Linkhouse (zobacz zrzut ekranu nr 2). Historię widoczności domeny możemy śledzić w popularnych narzędziach, takich jak np. Senuto, Semstorm, czy Searchmetrics. Powinniśmy ocenić stabilność widoczności serwisu i namierzyć ostatnie zmiany (zwłaszcza te nagłe i na stałe obniżające widoczność) w widoczności domeny w wynikach wyszukiwania, aby wyeliminować serwisy, które mogą mieć aktualnie nałożone przez algorytm wyszukiwarki Google kary za niskiej jakości, spamowe działania.

Z pewnością jeszcze niejednokrotnie wrócimy do tematu linków i ich jakości. W kolejnej publikacji w tym obszarze chciałbym poruszyć nie oczywiste kierunki i możliwości pozyskiwania linków, których być może nie wykorzystujesz w swoich działaniach link building.