Czy AI (GPT-3) może nam pomóc usprawnić lub zautomatyzować działania SEO?

W tym artykule odpowiem na pytania jak sztuczna inteligencja może usprawnić bądź nawet zautomatyzować pewne działania SEO. Jak wiadomo sztuczna inteligencja i najpopularniejszy obecnie model GPT-3 służy przede wszystkim do pracy z treścią, a jak wiemy SEO treściami stoi. Jakie konkretne działania SEO może wspomóc?

Czym jest i do czego służy GPT-3?

Zacznijmy od tego, że GPT-3 to wstępnie wytrenowany model, który  na podstawie zadanego „szkicu” generuje treść uwzględniając schematy i wzorce w nim zaszyte. Model GPT-3, który jak sama nazwa wskazuje jest już 3 wersją modelu wydanego przez OpenAI służącą do generowania tekstów wykorzystując uczenie maszynowe za pomocą wstępnie wytrenowanego algorytmu. Opracowany przez OpenAI algorytm przyjmuje i rozumie „polecenie” i w odpowiedzi wygeneruje nam unikalną (nie oryginalną!) treść zgodną z naszym „szkicem”.

GPT-3 zasilone jest danymi tekstowymi o łącznej wielkości 45 TB danych tekstowych z wielu źródeł zwanych przez twórców zestawem Common Crawl. Model pracuje na kombinacji aż 175 bilionów parametrów. To nawet 10 razy więcej niż poprzednie modele AI, np. GPT-2 XL, TURING NLG itp. Pracuje z treściami i rozumie zadawane mu polecenia – odpowiada na pytania, piszę artykuły, streszcza teksty, tłumaczy języki, a co więcej może nadawać im zadany ton i wydźwięk.

W czym GPT-3 z całą pewnością nam nie pomoże?

Jednak na bazie GPT-3 powstało wiele narzędzi, które nie koniecznie służą tylko i wyłącznie do generowania treści, ale na bazie analizy AI potrafią określić słowa kluczowe, dobrać je w klastry, zaplanować tematy do publikacji pod te klastry oraz wygenerować brief dla copywirterów wraz z propozycją podziału poszczególnych tekstów na tytuły i śródtytuły/nagłówki. Taki proces za pomocą narzędzi opartych o AI można zautomatyzować.

Zanim przejdziemy do możliwości jakie otwiera AI w codziennej pracy specjalisty SEO należy wspomnieć klika słów o tym do czego z całą pewnością nie powinniśmy go używać i dlaczego.

Przede wszystkim musimy pamiętać, że GPT-3 bazuje na treściach, które już znajdują się w przestrzeni Internetu, a więc również na ich stronniczości i wydźwięku. Tylko ten argument jest powodem dlaczego proces wymaga nadzoru ze strony ludzi i potrzebuje redaktorów lub korektorów, którzy weryfikują i odpowiednio go dostosowują. W pełni poleganie na AI nie wystarczy by znaleźć się wysoko w rankingu wyszukiwarek. Poza tym model GPT-3 bazuje na danych, których nauczył się do 2019 roku. Model ten przestał się uczyć.

Na jednym z największych grup zrzeszających specjalistów SEO z całego świata padło pytanie o potencjalną przyczynę spadków w rankingu podczas majowej aktualizacji algorytmu Google. 55% specjalistów (około 70 osób), którzy wzięli w niej udział wskazało, że możliwą przyczyną spadków były treści generowane za pośrednictwem AI, w tym GPT-3. W ostatnim okresie miałem okazję na analizę wielu case study związanych z treściami generowanymi przez AI, z których większość zaliczała spadki wraz z kolejnymi aktualizacjami Google. Warto o tym pamiętać.

Automatyzacja SEO, wpływ GPT-3 na wyniki SEO
Zrzut ekranu z wynikami ankiety z zapytaniem o powód spadków w ostatniej aktualizacji algorytmu Google przeprowadzonej wśród specjalistów SEO

Podsumowując GPT-3:

  • nie powinniśmy używać do kompleksowego pisania treści sklasyfikowanych jako YMYL, czyli tych dotyczących zdrowia i finansów. Dlaczego? Bo te treści będą generowane z bazy nie sprawdzonych, nie rzetelnych (również z uwagi na EAT), bez szansy sprawdzenia wiarygodności źródeł w połączeniu z faktem, że Google zwraca szczególną uwagę na ten typ stron i oczekuje od nich najwyższych standardów.
  • nie sprawdzi się do pisania treści dotyczących Twojej osoby, marki lub firmy.
  • nie sprawdzi się przy świeżych tematach i aktualnościach. GPT-3 nie bazuje na najnowszych trendach, ale będzie świetny tematów poradnikowych lub FAQ.

Do czego użyć AI w codziennej pracy specjalisty SEO?

Czas odpowiedzieć na pytanie w czym konkretnie AI może pomóc specjaliście SEO/SEM w codziennej pracy.

Przede wszystkim możemy potraktować AI jako narzędzie do automatyzacji pewnych procesów w SEO związanych z pracą ze słowami kluczowymi, treściami oraz ich optymalizacją.

Na bazie AI GPT-3 powstają narzędzia, które na podstawie zadanych danych pomogą nam w procesie pozycjonowania.

W narzędziach tych poprzez określenie „tematyki” serwisu system zidentyfikuje dla nas warte uwagi słowa kluczowe, a także pogrupuje i połączy je w klastry. Wszystkie klastry i słowa kluczowe zostaną przypisane do poszczególnych URLi naszej strony wraz z wygenerowanymi przykładowymi meta danymi dla tych podstron.

Następnie możemy zmapować klastry na tematy artykułów lub treści na stronę. Proponowane treści otrzymają od razu sugestie podziału tekstu, jego struktury oraz konkretne propozycje nagłówków, a także szablon, szkielet tekstu do uzupełnienia i przeredagowania wraz z kompletem informacji i wytycznych dla copywritera.

Poza tym dostaniemy informacje o powiązaniach między klastrami, co jest istotną podpowiedzią do realizacji linkowania wewnętrznego. Opisany efekt można otrzymać poprzez wykorzystanie kilku narzędzi. Jest to proces, który pozwoli zidentyfikować problemy i usprawnić proces pozycjonowania obecnego serwisu bądź zaplanowania startu zupełnie nowej strony.

Pierwszym przykładem takiego  narzędzia będzie Keywordinsights.ai, który składa się z 4 modułów:

  • Cluster – z danych SERP wykorzystując AI grupuje słowa kluczowe w klastry. Gotowy raport to podstawa do wielu działań, m.in, stanowi gotowy plan podziału na zestawy grup reklam dla kampanii tekstowych Google Ads. Dodatkowo wyznaczane są powiązania między klastrami, aby ułatwić zaplanowanie procesu linkowania wewnętrznego.
  • Conntext – odpowiedzialny za wykrywanie zamiaru wyszukiwania, czyli wyszukiwania związane z poszukiwaniem porady czy inspiracji lub konkretnego produktu (tylko dla języka en i de),
  • Rank – pokazuje obecny poziom optymalizacji naszej strony oraz jej ranking dla poszczególnych klastrów i słów kluczowych oraz podpowie możliwości optymalizacji dla każdego adresu URL na wskazanej stronie,
  • Title AI – za pomocą GPT-3 narzędzie zaproponuje nam tematy dla każdego klastra na bazie aktualnej sytuacji w SERP (tylko dla języka en).
Wynik narzędzie Keywordinsights
Przykładowy rezultat analizy narzędzia Keywordinsights,.ai

W narzędziu Keywordinsights.ai  danymi wejściowymi jest plik ze słowami kluczowymi i przypisanymi do nich liczbą wyszukań słów kluczowych. Danymi wyjściowymi jest zestaw słów kluczowych, podzielonych na klastry z przypisanymi adresami URL, obecną pozycją w rankingu, intencją, propozycjami meta title dla każdej podstrony. Jest to w zasadzie wstępna wersja strategii słów kluczowych wraz ze wstępnymi wskazaniami gotowymi do wysłania do copywriterów.

Ale taki zestaw danych pozwoli również na stworzenie struktury konta reklamowego, grup reklam i zestawów grup reklam oraz poszczególnych słów kluczowych w tych grupach.

Drugim narzędziem, o którym wspomnę jest narzędzie SurferSEO. Pierwszym narzędziem, która zdecydowanie usprawni pracę jest darmowa wtyczka Keywords Surfer Extension z nich pozwala nam już na poziomie przeglądarki poznać słowa kluczowe wraz z informacjami o stawkach CPC oraz liczbie wyszukań, a także pomysły na podobne słowa kluczowe. SurferSEO posiada w swoich zasobach również darmowe narzędzia GenerateAI Article Outline, które pozwala zaplanować podział tekstu generując propozycje nagłówków H1, H2, H3 dla zadanego tematu.

Efekt działania wtyczki od SurferSEO, która pozwala wyświetlać informacje o częstości wyszukań słów kluczowych oraz propozycje nowych słów kluczowych bezpośrednio w widoku wyszukiwarki Google.
Interfejs narzędzia SurferSEO – GenerateAI Article Outline, który pozwala wygenerować podział treści na śródtytuły-nagłówki

Jak wspomniałem w poprzednich akapitach GPT-3 radzi sobie z emocjami, czyli potrafi złapać kontekst, nastawienie, sentyment czy ton, a więc świetnie nadają się do tworzenia chwytliwych meta tytułów i opisów, jak również treści reklam, ściśle pod obecne wytyczne Google. We wcześniejszym kroku uzyskaliśmy jasny podział klastrów, który pozwoli nam zbudować poszczególne zestawy grup reklam, a na tym etapie możemy wprost wygenerować nagłówki, teksty reklam oraz CTA do naszych reklam uwzględniając ograniczenia i wytyczne w zależności od platformy Facebook czy Google.

Skrojonym pod te potrzeby narzędziem jest Rytr.me, które na wejściu umożliwia wybór 1 z 22 możliwych tonów wypowiedzi (humorystyczny, formalny, smutny itd.) oraz 1 z 31 studium przypadku, m.in. opis produktu, opis stanowiska pracy, SEO Meta title, SEO Meta description, Video description, E-mail, SMS, Call To Action, reklama Google, reklama Facebook i wiele innych.

Widok interfejsu narzędzia Rytr.me, który pozwala na generowanie treści za pośrednictwem AI. Tutaj wynik żądania wygenerowania 3 wariantów opisów produktu do reklamy Google.

Idąc tym tropem może wygenerować automatycznie meta tytuły i opisy, treść reklam, nagłówków a także opisy produktów dla naszych wszystkich podstron serwisu, Zautomatyzowanie tego procesu jest szczególnie ważne dla platform e-commerce, które często mają  200, 2000, a nawet 20 000 i więcej produktów. W takim wypadku trudno jest zapewnić unikalność tych opisów dla każdego z produktów.

Widok interfejsu narzędzia Rytr.me, który pozwala na generowanie treści za pośrednictwem AI. Tutaj wynik żądania wygenerowania 2 wariantów opisów produktu na stronę www.

Oprócz powyższych zastosowań ważne jest ułatwienie i usprawnienie komunikacji z edytorami treści, redaktorami, copywriterami. Tak więc możliwości narzędzi opartych na AI GPT-3 to świetny punkt wyjścia do przekazania briefu, szkieletu treści, co zawsze zwiększy produktywność i zmniejszy czas potrzebny do napisania tekstu.

Aby wspomóc redagowanie możemy skorzystać z dedykowanych asystentów pisarza, którzy na bieżąco ocenią optymalizację, trafność i jakość pisanego artykułu, co więcej stanowią również inspirację i źródło pomysłów dla redagujących treści. Przykłady takich narzędzi:

  1. SemStorm.com i jego Asystent Contentu pozwala na bieżąco na ocenę tekstu pod kątem treści, jej podziału, czytelności oraz optymalizacji pod roboty wyszukiwarek Google,
  2. ContentEditor od SurferSEO.com, który można zintegrować z WordPressem lub dokumentami Google i odpowiednio zoptymalizować tekst poprzez analizę występowania odpowiednich słów kluczowych, gęstości ich występowania oraz podziału i długości samego tekstu itd.
  3. ShortlyAI.com, którego zadaniem jest inspirowanie osób redagujących treści poprzez podpowiedzi i wyświetlanie propozycji kolejnych fragmentów tekstu. Dodatkowo podpowiada jak  prawidłowo zoptymalizować  treść pod SEO – statystyki słów kluczowych, nasycenie itd.
  4. Contadu.com, to bardzo popularna i specjalistyczna platforma dedykowana do planowania, zarządzania i optymalizacji treści. Platforma udostępnia narzędzia pozwalające na opracowanie strategii i optymalizację treści po czujnym okiem supportu.
Widok interfejsu Asystenta Contentu od Semstorm, który pozwala na generowanie treści za pośrednictwem AI wykorzystując algorytm GPT-3 oraz pozwala na bieżącą ocenę stopnia optymalizacji tekstu.

Reasumując AI może usprawnić wiele procesów w codziennej pracy specjalisty SEO. Warto być na bieżąco z możliwościami jakie daje ta technologia i poszukać procesów w swojej codziennej pracy, które są zarówno najbardziej czasochłonne oraz te, które ta technologia może wesprzeć.